sobota, 21 stycznia 2012

Mój pomysł na reorganizację ruchu w Żurominie, czyli jak zwiększyć ilość miejsc parkingowych

Nie muszę chyba nikogo przekonywać, że w centrum Żuromina brakuje miejsc parkingowych. Szczególnie widać to w soboty oraz dni przed różnymi świętami. Dostrzegają to także nasze władze czego przykładem jest plan stworzenia w 2012 roku nowego parkingu przy ul. Ojców Reformatów. Ja uważam, że miejsca w centrum miasta na ustawianie samochodów jest wystarczająco dużo. Teraz postaram się to udowodnić. Aby stworzyć nowe miejsca parkingowe trzeba przede wszystkim przeprowadzić reorganizację ruchu w naszym mieście. 

Najważniejszym jej elementem moim zdaniem jest stworzenie dwóch głównych ulic jako ulice jednokierunkowe. Ruch ulicą Kościuszki miałby się odbywać od Warszawskiej w kierunku Mławskiej, natomiast ulicą Wetmańskiego ruch byłby w kierunku od Mławskiej do Lidzbarskiej. Podobne rozwiązania często można spotkać w miastach przez które przebiegają dwie główne ulice. Wspomnę tu np. o Rypinie, Brodnicy, Kowalewie Pomorskim. Takie rozwiązanie pozwala na stworzenie dużej ilości miejsc parkingowych bez poszerzania ulic i wymaga jedynie oznakowania farbą w ten sposób jak jest na przykład koło Urzędu Gminy. Logicznym rozwiązaniem byłoby zrobienie tego po prawych stronach ulic do kierunku ruchu pojazdów. Tylko na wysokości kościoła przy ul. Wetmańskiego w ten sposób można zorganizować miejsce dla 25 samochodów. Zobaczcie ile ich stało w tym miejscu dzisiaj. 
Skąd ja to wiem? Znając długość odcinka przeznaczonego na miejsca parkingowe oraz przepisy mówiące o ich szerokości wyliczenie jest bardzo proste. 
No właśnie co mówią przepisy?  
"Stanowiska postojowe dla samochodów osobowych powinny mieć co najmniej szerokość 2,3 m i długość 5 m, przy czym dla samochodów użytkowanych przez osoby niepełnosprawne szerokość stanowiska powinna wynosić co najmniej 3,6 m i długość 5 m, a w przypadku usytuowania wzdłuż jezdni - długość co najmniej 6 m i szerokość co najmniej 3,6 m, z możliwością jej ograniczenia do 2,3 m w przypadku zapewnienia możliwości korzystania z przylegającego dojścia lub ciągu pieszo-jezdnego".
Ja dla wygody mieszkańców zamiast 2,3 m przyjmuję 2,5 m. Według moich ostrożnych szacunków przy ul. Kościuszki i Wetmańskiego w ten sposób powstałoby około 150 nowych miejsc parkingowych. Odliczyłem bramy wjazdowe oraz skrzyżowania. Do zagospodarowania jest także ul. Małachowskiego. W tej chwili samochody stają wzdłuż ulicy po jej obu stronach. Niekiedy ciężko jest tamtędy przejechać. Wystarczy zlikwidować chodnik koło przykościelnego parkanu (nigdy nie widziałem, żeby ktoś z niego korzystał). Powstanie w ten sposób kolejnych 25 miejsc parkingowych. Po lewej stronie należy zaś ustawić znak zakazu zatrzymywania się i postoju. Pomimo, że teraz można stawiać samochody po obu stronach ul. Małachowskiego to jednak ja uważam, że mój pomysł pozwoli na zwiększenie miejsc parkingowych w tym miejscu.
Proponowane przeze mnie zmiany spowodują zwiększenie ilości miejsc parkingowych w Żurominie, udrożnią ruch, a także zwiększą jego bezpieczeństwo. Ciekaw jestem Waszego zdania na ten temat, wszak ja nie jestem specjalistą w projektowaniu rozwiązań komunikacyjnych.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz