piątek, 3 czerwca 2011

Rachunki za prąd dla mnie są niezrozumiałe

Przyglądam się mojej ostatniej fakturze za energię elektryczną i w zasadzie nic z niej nie pojmuję. Jestem klientem co kupuje od dostawcy tylko prąd, a pozycji do zapłaty jest aż siedem. Kiedy wreszcie faktura za energię będzie czytelna? Wydaje się, że chyba już nigdy, gdyż z roku na rok jest coraz bardziej zawiła. Sądzę, że robione jest to celowo, aby klienci nie zauważyli kolejnych podwyżek energii. W takim galimatiasie trudno cokolwiek jest zauważyć. Oto skan mojej faktury.

Na moim rachunku są następujące opłaty:
1. Opłata przesyłowa stała - płacę za to, że ktoś zbudował linię energetyczną i pozwala mi z niej korzystać, oraz że mam w domu licznik.
2. Opłata przesyłowa zmienna dzienna - płacę za to, że pozwalają mi w/w liniami energetycznymi przesyłać prąd z elektrowni do mojego domu w dzień.
3. Opłata przesyłowa zmienna nocna - płacę za to, że pozwalają mi w/w liniami energetycznymi przesyłać prąd z elektrowni do mojego domu w nocy.
4. Opłata abonamentowa - płacę za to że ktoś przyjdzie, spisze stan licznika i wyśle rachunek. 
5. Opłata przejściowa - płacę za zmianę napięć w transformatorach (mówi się z wyższego na niższe, ale w domyśle płacę za każdą transformację, a konkretniej za straty mocy).
Tylko dwie pozycje na fakturze mówią o konkretnym zużyciu energii elektrycznej. Można powiedzieć, że połowa rachunku to koszty stałe. Koszty te są coraz wyższe i stanowią coraz większy udział procentowy w rachunkach. Ktoś zna osobę która płaci za pkt 1 bez 2 lub odwrotnie? Oczywiście to dotyczy linii energetycznych prostych - transformator (pkt 5) ma przewody zwinięte więc płaci się za niego osobno. Skoro rezerwuje się dla mnie moc zamówioną (w sieci), to po co zmienna opłata za linię? Tak naprawdę brakuje tylko opłaty za wydrukowanie i przesłanie rachunku. Chyba o tym zapomnieli?
Czy jest jakaś szansa na likwidację tych absurdów? Czy czasem rynek energetyczny nie jest wielkim oligopolem? Jak zmienić dostawcę energii? Czy ktoś w Żurominie zmienił tego dostawcę? Czy u innych dostawców są inne ceny za prąd?
Pytań jest wiele.

19 komentarzy:

  1. Tematyka rachunkowa niestety nie należy do najłatwiejszych. Czasami warto skorzystać z pomocy zewnętrznej firmy, która zadba o to, by wszystko było jak należy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja tam nigdy nie zagłębiam się w szczegóły i po prostu płacę rachunek i zapominam. Dobrze, że mój dostawca prądu korzysta z usług https://www.cashbill.pl/platnosci to wtedy wiem, że mogę zapłacić swój rachunek online. Będzie to płatność szybka i zarazem bezpieczna.

    OdpowiedzUsuń
  4. jak jest za drogo to warto przemyśleć zmianę sprzedawcy prądu https://poprostuenergia.pl/kim-jest-dystrybutor-pradu-i-czy-mozna-go-zmienic/ . często to załatwia sprawę

    OdpowiedzUsuń
  5. Wystarczy w sumie tak na dobrą sprawę tylko powoli przeczytać co tam jest i wszystko stanie się jasne. Ja bardzo sobie cenię współpracę z https://poprostuenergia.pl/ gdzie dzięki temu dostawcy moje rachunki za prąd są zdecydowanie najniższe.

    OdpowiedzUsuń
  6. Akurat z rachunkami to faktycznie, ciężko dojść o co chodzi. A wy w jaki sposób opłacacie swoje rachunki? Tradycyjnie, czy korzystacie z możliwości wykonywania opłat przez internet? Dzięki takim systemom jak https://www.przelewy24.pl/ jest to jak najbardziej możliwe i co ważne wygodne. Chwilka wystarczy i zapłacone. W wielu miejscach takie płatności online są teraz możliwe.

    OdpowiedzUsuń
  7. Rachunki za prąd możecie obniżyć, całkowicie się ich pozbyć przy pomocy fotowoltaiki. Sprawdźcie sobie tu ofertę od https://el-san.pl/fotowoltaika/ na takie rozwiązania

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dla mnie również niestety rachunki były za prąd za bardzo niezrozumiałe i chodziło tu przede wszystkim o ich wysokość. Odkąd zdecydowałem się na montaż instalacji fotowoltaicznej jest od razu lepiej. Wcześniej przeglądałem realizacje http://inovativ.pl/project_category/6kw/ i muszę przyznać, ze to właśnie zaważyło na tej decyzji.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Faktycznie czasami rachunki za prąd mogą być niezrozumiałe ale jeśli je dokładnie przeczytamy to bez problemu możemy je zrozumieć. Mi na pewno z czasem może przydać się wiedza z artykułu https://poprostuenergia.pl/awarie-pradu-gdzie-zglosic-awarie-pradu-w-naszym-domu/ gdzie wytłumaczono jak i gdzie można zgłosić awarię prądu.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  14. Właśnie dlatego ja również w końcu postanowiłam postawić na fotowoltaikę i niczego absolutnie nie żałuję. Tym bardziej, że jak czytałam jeszcze na stronie http://www.domynaczasie.pl/jakie-sa-korzysci-z-instalacji-fotowoltaicznej to jest całkiem sporo korzyści wynikających z jej posiadania.

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  16. W sumie same rachunki raczej nie są ciężkie do zrozumienia ale moim zdaniem warto jest mieć na pewno doskonale wykonaną instalację elektryczną. Jeśli komuś zależy właśnie na takiej instalacji to polecam elektryka https://elektryk-wroclaw.pl/instalacje-elektryczne/ który wie jak doskonale je wykonać.

    OdpowiedzUsuń
  17. Kiedy chodzi o prąd to dla mnie w głównej mierze liczy się to, aby przede wszystkim być pewnym, że nasza instalacja elektryczna działa właściwie. Właśnie dlatego ja do jej wykonania wzywałem elektryka http://www.elektryk-krakow.pl/ do którego mam oczywiście pełne zaufanie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Kiedy jeszcze chodzi o same usługi elektryka to wiem, że fachowiec z https://www.warszawa-elektryk.pl/ na pewno jest godny polecenia. Właśnie dlatego nie pozostaje mi nic innego jak oczywiście każdego zachęcić do kontaktu.

    OdpowiedzUsuń